
Proč nestačí děti jen „testovat“ - přijímačky
Každý rok na podzim řeší tisíce rodičů stejnou otázku: "Kam přihlásit dítě, aby uspělo u jednotných přijímaček na střední školu?"
Obavy z nepřijetí jsou velké, a často bývá lákavé sáhnout po nejbližším „testovacím” kurzu, kde žák dostane test, popřípadě příklady k vyřešení. Jenže samotné testy bez systematické přípravy často vedou k rychlým zkratkám místo hlubšího porozumění, které je v matematice nezbytné. V tomto článku se podíváme, proč je kontinuální a didakticky promyšlená příprava klíčem k úspěchu – a na co se při výběru kurzu zaměřit. Nemusíte testování vyřadit, ale doplnit ho kontinuální přípravou.
Pokud nechcete číst celý článek, skočte na konec článku , na nadpis "zkušenost".
1. Příprava není nespočet testů, ale dobře naplánovaný proces
• Stavíme na předchozích znalostech
Matematika je jako panelák – nelze ho stavět od 5. patra, spadne. Stejné to je v matematice. Pokud chybí pevné základy, např. nepochopení zlomků, nedostatky v aritmetice či učení se vzorečků nazpaměť, záhy se to projeví: špatné známky, dítě přestane mít rádo matematiku, protože jí nerozumí a prostě mu nejde. Logicky – koho by bavilo něco, co mu nejde?
• Kvalitní diagnostika a mapa matematiky
Kvalitní kurz proto diagnostikuje úroveň dítěte hned na začátku a systematicky doplňuje mezery. Jednotlivé informace, které žák má, spojuje tak, aby vznikla mapa matematiky, ve které jsou témata provázána – jako města na mapě. Aby na západě neležel zlomek a na východě procento, na severu centimetr čtvereční a na jihu hektar.
• Postupné navyšování obtížnosti
Vyplňovat ostré CERMAT testy, popřípadě jiné testy na podobném principu, může být velmi demotivující. Je přece jasné, že žák nemůže mít na podzim xy bodů. Nejprve znalosti a pochopení, přes jednodušší úlohy upevnit znalosti a postupně přidávat obtížnost a navazující učivo. Jako běžkyně to uvedu na příkladu: je to příprava na závod – postupné navyšování kilometrů, přidávání na intenzitě a pak je závod. Často se sportovcům stávají chyby – přetrénovanost, demotivace, neúspěch. Nedělejme tohle dětem.
2. Testování je nástroj, ale ne stěžejní
„Test je jako zrcadlo – ukáže, co umíme, naučí nás pracovat se stresem, ale musíme vědět, jak chyby a nedostatky zlepšit.“
• Formativní versus sumativní testy
— Formativní testy (krátká cvičení, domácí úkoly) slouží k průběžné zpětné vazbě.
— Sumativní testy (celé přijímačky nanečisto) ověřují připravenost v určitém čase.
• Analýza chyb a nápravný plán
Bez rozboru chyb je test jen „fajfka“ v tabulce – statistika „mám xy bodů a jsem tolikátý z celkového počtu testovaných dětí“. Jenže vše je relativní. Ale co je hlavní: kvalitní lektor vysvětlí, proč k chybě došlo, nabídne cesty ke zlepšení a zařadí cílená cvičení do další lekce, popřípadě individuálně doporučí, na čem pracovat.
3. Didaktika a návaznost – role odborníka
• Matematik ≠ jen „ten, kdo umí počítat“
Matematik s praxí v didaktice ví, jak na sebe jednotlivá témata navazují, jak motivovat různé typy žáků a jaké vizuální či reálné modely použít pro vysvětlení abstraktních principů. Abstraktní myšlení se rozvíjí během 12.–13. roku dítěte. Důležité je to především u přípravy dětí, které se hlásí na víceletá gymnázia.
• Metoda spirály
Ke klíčovým tématům je důležité se vracet v různých kontextech a rostoucí obtížnosti (Bloomova taxonomie). Žák tak příklady a úlohy nejen vidí znovu, ale především je hlouběji chápe.
4. Na co se ptát, když vybíráte kurz?
Otázka – proč je důležitá?
-
Jak probíhá diagnostika vstupních znalostí? – Odhalí mezery a přizpůsobí plán.
-
Kolik času je věnováno vysvětlování vs. samotným testům? – Rovnováha mezi porozuměním a testováním.
-
Jak velké jsou skupiny? – Menší skupina = více individuální péče.
-
Kdo vede kurz a jaké má didaktické zkušenosti? – Odbornost, znalost didaktiky a schopnost vysvětlovat jasně a srozumitelně.
-
Jak probíhá lekce? – Vidí lektor žáky? Jak spolu komunikují v online platformě?
5. Jak se to dělá na MathAcademy
Vstupní minitest
Na začátku kurzu dostanou žáci vstupní minitest; slouží pro přehled úrovně kurzu a možnosti přizpůsobit kurz každému. Případně se doporučí individuální doplnění znalostí či úlohy nad rámec kurzu.
Koncept → procvičení + opakování
Témata kurzu na sebe logicky navazují, jsou rovněž mezi sebou provázána a vysvětlena lidským jazykem. Příklady korespondují s Bloomovou taxonomií.
„Pokud umím i těžké téma jednoduše vysvětlit, pak mu rozumím a jsem schopna učit další.“ K.Kašparová
Lektor
Kurzy matematiky vede Ing. Kateřina Kašparová, Ph.D. Vystudovaný ekonom a matematik, s aprobací na výuku matematiky na ZŠ a SŠ, více než desetiletou praxi ve výuce matematiky, praxi ve školství a pro Národní pedagogický institut. Lektoruje rovněž AI (www.atomacademy.cz).
Výuku je postavena tak, aby žáci nejen řešili, ale hlavně chápali a taky to nebyla "nuda" a další škola po škole. To opravdu ne.
Interaktivní platforma
Výuka probíhá online přes MS Teams. Se žáky se vidíme a slyšíme, žáci vidí vše, co se počítá. Sami si počítají, ale vidí vše i na svých monitorech. Zároveň žáci obdrží každou lekci i v PDF po jejím skončení. Při výuce je důležité žáka vidět, protože výraz mnohdy vypoví více než slova.
Zkušenost: když žák tvrdí, že rozumí, že je jasné všechno, často nemá dle výrazu v očích tušení, o čem je řeč. :)
6. Závěr: Investice do kontinuity se vrátí
Přijímačky nejsou jen o jednorázovém výkonu. Jsou to dveře do další etapy vzdělávání, kde se znalosti nasčítávají. Vyplatí se proto sáhnout po kurzu, který staví na systematické přípravě, odborném vedení a rizikových místech individuálně pracuje – místo abyste vsadili vše na testování.
Jestliže se pochopí matematika na základní škole, jsou dveře otevřeny dále a vzniká tak pro každého velká konkurenční výhoda ve společnosti.
Jestliže se nepochopí matematika na základní škole, jsou dveře na půl zavřeny, vybírá se vysoká bez matiky a vznikají problémy na celý život, problmy procenta, horší finanční gramotnost, slabší logické uvažování, pomalejší "rychlost" úsudku.
Osobní zkušenost
Rok co rok se ke mně na indivudální výuku hlásili žáci na polsendí chvíli, únor-březen, které měli jinde zaplacené kurzy, nebo platili za to, že jim někdo v neděli pošle veřejný cermat test a za pár dnů veřejné výsledky. Rodiče volali pak nervózní, s prosbou o záchranu, chtěli individuál, protože funguje nejlépe. Tak to je, 100 % času věnujete myšlení jednoho člověka, jedete na jeho mindset, je to nejvíc účinné, ale je nejdražší. Jenže často se stane, že dítě se mi dostalo "pod ruku" demotivované, přepočítané všemi testy, unavené z nekonečného učení a bez energie.
Jak se toto řeší? Řeší se to tím, že s žáky pracuji pak nejen na znalostech, které chybí, ale i na tom, aby je to bavilo. To je za mě nejdůležitější. „Plyvnout“ na děti co nejvíce pozitiva matematiky, hodit na ně vášeň z matematiky, kterou v sobě nosím, a hlavně jim umožnit, aby to nebyla další "škola". Vždy říkám rodičům, představte si, že budete mít po práci brigádku... a tohle mají děrti školu a "školu".
Letos na jaře (2025) jsem zjistila, že člověk nemá nekonečně kapacity a času. I když by to bylo skvělé. A proto jsem se rozhodla otevřít svoje kurzy (https://www.mathacademy.cz/kurzy).
A sepsat i to, jak by měl kurz vypadat, i když chápu, že pro rodiče je těžk mnohdy rozpoznat, co je kvalitní a co nikoli. Rodič není učitel a nemá suplovat učitele.
Prosím vybírejte kurzy pro vaše děti opatrně, prověřeně. Často mi žáci posílali testy, kde byla spousta didaktickách chyb. Pak se často děje, že kurzy testují žáky, testy jsou didakticky mnohem náročnější. Proč? Abyste si u nich zaplatili přípravu.
Když jsem učila ve školství, nechtěla jsem, aby moji žáci chodili někam na kurzy, „vydupala“ jsem si ve škole cvičení z matematiky, hodina navíc týdně a nabídla žákům i dobrovolnou matiku další. Ano, žáci by se měli naučit matematiku ve škole, ale realita taková není.
Možná mnohé překvapím, ale Cermat testy jsou za mne udělané velmi pěkně a propracovaně. To že je zde problematika s výukou ve školách, která není dostačující na přijímací zkoušky, je věc druhá.
Nestresujte děti příliš brzy, ale nenechte je se v neznalostech topit příliš dlouho. Není to jejich chyba, že něco neví a nechápou. Často jím to někdo prostě neřekl a bohužel ani nevysvětlil.
Hezký den a šťastnou ruku při výněr kurzů matematiky
Kateřina Kašparová, Ph.D.